Ons blog

Ons blog

Vakantie met de camper

AlgemeenPosted by G.v.Woudenberg 19 Jan, 2013 11:53:56

Vrijdag 08-juli 2011

Kees en Joukje komen de camper brengen, die mogen wij van hun lenen, voor 2 weken. Na bezichtiging heb ik besloten om hem maar om te dopen in

het slagschip.

Het is een HYMER op een onderstel van FIAT. Ruim +/- 7 meter lang en 3 meter hoog.

Aan boord bevind zich een ruime koelkast met een losse diepvriezer, waar volgens Kees wel 7 flessen KETEL 1 in kunnen! Dat is informatie waar je wat aan hebt. De koeien en varkens zijn niet belangrijk, maar wel de KETEL 1.

Maar goed na de ruime koelruimte hebben we ook de beschikking over een badkamer(tje) + toilet. Er is ook voorzien in een ruim vast bed, wat zeker niet onbelangrijk is. De stoelen van de bestuurder en bijrijder, kunnen draaien naar het gezellige zitgedeelte, dat voorzien is van halogeen verlichting, en meerdere sfeerverlichting.

Er is verder genoeg bergruimte om van alles en nog wat op te ruimen.

Ook is deze camper voorzien van een grote gastank, die voor de koeling cq, de vriezer zorgt als er niet gereden wordt. Want dan gaat het automatisch over op gas, wat we zo kunnen tanken als dit nodig mocht zijn bij elk tankstation dat gas verkoopt. Maar gaat de stekker met 230 volt erin dan gaat alles over op de accu, voortdurend gevoed wordt door de 230 volt. Dus dat biedt alleen maar gemak, en gemak dient de mens, zeker Kees en mij, daar wij van nature nogal makkelijk zijn uitgevallen. Ook bevind zich een boord een heuse schotelantenne met flatscreen TV. Als je het geheel aanzet gaat de schotel omhoog en richt zich automatisch op de satelliet, en je kunt TV kijken.

Onder in het slagschip bevind zich aan de buitenkant het zgn. serviceluik.

Daar ligt alles wat nodig is voor het gemak, zoals de eerder genoemde stroomkabel 25 meter lang, zodat hij overal te gebruiken is, de luie stoelen, etc. etc.

Verder is het slagschip voorzien van een achteruitrijdcamera en navigatie.

Het probleem met Kees is dat hij van techniek geen kaas heeft gegeten, zelfs geen jonge! Zoek jij dat maar uit als je er mee weggaat.

Kees was ook niet gecharmeerd van het automatisch op slot springen van de deuren bij 20 km snelheid. Kees ik zal ook hier naar kijken beloofde ik.

Ook de cruisecontrol werkt niet zei Kees, die zal nog wel niet aangesloten zijn. Dat vond ik flauwekul, want dat hoort gewoon te werken bij een camper uit deze prijsklasse. Maar ook dat zouden we wel voor hem gaan uitvinden.

Met veel goede tips en een lekkere borrel gingen Kees en Joukje weer naar huis, het slagschip aan ons overlatend. Na nog wat gefilosofeer met de nodige hartversterkende drankjes gingen wij ook te bed

Dag 2.

Zaterdag 09 juli 2011

Om vijf uur ‘s ochtends worden we wakker, ik zeg zullen we in gaan pakken?

Ben jij gek weet je wel hoe laat het is! Ok na nog een uurtje onrustig draaien wordt er naast mij gevraagd of ik nog slaap??? nee al een poosje niet meer.

Zullen we dan nu maar gaan pakken? Jawel hoor, is goed, en zo zijn we een half uurtje later aan het inpakken. Tijdens het inpakken komt onze Bram het slagschip ook even bewonderen, net zoals Joke en Dik gisteravond hebben gedaan. Ook hij was enthousiast, net als iedereen die dit slagschip bewonderd.

Om half negen kon er dan gestart worden, want er diende eerst naar onze winkel gegaan te worden, want Rita en Rob wilde dan ook wel eens weten waarmee de directie op pad ging. Rita en Rob kwamen en hun klep zakte open tot aan het dek. Wat een machine, wat een woning, ze werden nog veel stiller toen er en passant even een demo gegeven werd van de schotelantenne.

Maar toen was het tijd om boodschappen te doen en werkelijk te vertrekken, richting Zeeland. We hadden de avond tevoren in overleg met Kees besloten naar Rilland te gaan, want daar woonde nog een oude kennis en die wilden we dolgraag eens bezoeken. En reden 2 was dat Lia na veertig jaar ook weer eens naar Veere wilde. We hadden dus de avond tevoren al gereserveerd in Rilland.

Dus op weg naar Zeeland. Tijd om de techniek aan de praat te krijgen. Daarom was Lia de eerste bestuurder. De achteruitrijdcamera was geen probleem binnen 2 minuten, deed hij wat hij moest doen: achteruit kijken. De navigatie was met 5 minuten opgelost, al moet er bij gezegd worden dat hij niet zo gebruiksvriendelijk is als een TOMTOM. Maar goed het werkt, en hij heeft ons naar Rilland gebracht. De cruisecontrol bleek niet aan te staan, dus dat was ook zo gefikst. Verder een prettige reis gehad naar Zeeland de motor had ruim voldoende power en 130 km was geen probleem. We kwamen even na de middag aan in Rilland, en hadden daar een voortreffelijke plek. Stroom er in en fietsen van het rek. Dat was ook wat met die fietsen, voor ze erop stonden, maar dat heb ik later daar uitgevonden en nu staan ze als een huis. Op de camping aangekomen erg prettig welkom geheten, door de campingbazin, die ons e.e.a. uitlegde hoe het werkte.

x91s Middags heerlijk gefietst en bij Rens langs geweest, waar we heerlijk een poos hebben bij zitten kletsen. Daarna weer naar de camping en een prettige avond gehad verder.

De nacht hebben we heerlijk geslapen, als is het wel weer wennen in een ander bed, dat is eigenlijk overal zo of we nu in Egypte, Rusland of waar ook waren, het is altijd wennen. Maar goed het bed is ook goedgekeurd.

Dag 3

Zondag 10 juli 2011.

Zondags uitgeslapen. Daarna heerlijk gedoucht. Daarna was het ECO toilet aan de beurt. De tank gedemonteerd en ermee naar de daarvoor bestemde ruimte om onze lichaamsafvalstoffen te storten. Ik kan u verzekeren dat er dingen zijn die beter ruiken dan een tonnetje gevuld met chemicalin en pies. Eigenlijk is het geen goed woord ECO toilet, want alles is afbreekbaar. Het zou eigenlijk een ECO toilet of BIO toilet moeten zijn. Maar goed ook dat hoort er nu eenmaal bij.

Daarna alles weer op zijn plaats en met de geurstoffen uit de chemie aan de slag. Dat was ook weer geklaard. Heerlijk zitten lezen en puzzelen. En na de lunch lekker gefietst. Een rondje van ongeveer 25 km.

Verder deze dag gebruikt om lekker bij te komen, het weer was evenals de dag ervoor, prachtig, dus lekker veel buiten gezeten.

Dag 4

Maandag 11 juli 2011.

Vandaag zijn we met slagschip naar Veere verhuisd, ik had de avond tevoren gebeld en er was plaats.

Bij aankomst bleek dat niet het geval de hele familie had langs elkaar heen gecommuniceerd. Maar dat was geen probleem, er werd wat anders geregeld, om de hoek.

Prima plaatsje, stroom en was en douche gelegenheid voor handen.

's Middags, zijn we naar Middelburg gefietst. Daar hebben we lekker gewinkeld.

Op de terugweg een supermarkt gevonden en wat boodschapjes gedaan.

De fietstocht op en neer naar Middelburg was ongeveer 14 km.

Daarna lekker bij het slagschip gezeten.

Dag 5

Dinsdag 12 juli 2011.

vandaag hadden we besloten om naar Veere te gaan. Er was tenslotte een historische markt.

In het stadje de fietsen gestald, en door naar het centrum.

Daar liep iedereen die ook maar wat met Veere te maken had in Zeeuwse klederdracht. Dat was erg leuk. We zagen van alles wat met een braderie te maken had. Maar ook erg veel streekproducten. Hier kochten we diverse spulletjes waaronder een salamander voor Lia, komt hem bekijken aan de Deltalaan. ‘s Avonds hebben we lekker gegeten in Veere. Alleen voor dat we weer naar Veere gingen begon het te regenen. Wij besloten om met het slagschip te gaan. Wij hadden inmiddels afscheid genomen van de boerin. Zo gezegd zo gedaan, het slagschip geparkeerd en uit eten. Na het eten bleek dat het weer er niet beter op was geworden. De wind was inmiddels flink aangewakkerd. En het plensde uit de lucht. We besloten om maar weer naar de camping in Rilland te gaan. Daar werden we weer hartelijk ontvangen, en het slagschip weer onder lading gezet.

Dag 7

woensdag 13 juli 2011.

Het weer was er niet echt beter op geworden of het moest zijn dat het niet meer zo onbenullig regende, het waaide er in ieder geval niet minder om, juist meer.

We hadden het besluit genomen om richting de Eifel in Duitsland te vertrekken. Via België de TOMTOM met vermijd snelwegen. We zijn terecht gekomen na gezoek in de diverse campergidsen -die Kees daar voor had aangeschaft-

in St. Truiden. Op de veemarkt, daar was een speciale camperplaats. Wij het slagschip neer gezet op de parkeerplaats bij de veemarkthallen. Daar was toevallig een rommelmarkt gaande, en die kon dus niet worden overgeslagen. Allee je bent weer een uurtje verder, en hebt weer een hoop Belgische meuk gezien. Toen we nog eens rondkeken kwamen we tot de ontdekking dat het slagschipplaats zich aan de andere zijde van de parkeerplaats bevond. Er stonden al de nodige campers. Wij zijn er bij gaan staan en er was stroom tegen betaling uiteraard. Maar je kon er ook je ECO toilet legen en weer schoonspoelen. Wat een luxe. Het bordje op de elektra paal vermelde dat je voor 50 eurocent 24 uur stroom zou hebben xe0 1 Kwh. Nope dus, na een paar uur diende je weer 50 eurocent in dat apparaat te doen. Dat hebben we nog eenmaal gedaan en toen we naar bed gingen was het muntje alweer uitgewerkt, leek wel een goedkoop aspirientje. Maar goed tijdens slapen was het niet zo nodig. De hele nacht door was het aan de achterkant waar we stonden-van de veemarkthal een komen en gaan van veeauto’s. Nadat het vee gelost was -er was een slachterij naast- werden deze veeauto’s schoongespoten, en dat ging met het nodige kabaal.

Dag 8

Donderdag 14 juli 2011.

Wij hadden er niet zo erg veel last van, maar een buurman die ik ‘s ochtends sprak, vond het maar niks. Ach zei ik wij zijn treinen gewend, die gaan zo ongeveer door de achtertuin. Daar de natuur ook ‘s morgens gewoon doorgaat, kreeg ik een enorme drang op mijn roer, er diende zich een grote boodschap aan. Bij de markthallen waren tenslotte toiletten, waarvan Lia tenslotte nog gebruik van had gemaakt. Maar helaas pindakaas, er was geen beweging te krijgen in de deur. Dan moet het maar anders opgelost worden, want de druk werd steeds groter. Ik had van Kees gehoord, hoe ervaren campereigenaren dit oplosten. Dus daar zat ik dan ook min of meer aan vast. Men legt een pedaalemmerzak in de pot van het ECO toilet, en vervolgens legt men er het zijne in. Na de daad is het alleen nog maar een kwestie van goed dichtknopen en in een krant rollen, en naar de vuilnisbak lopen. Het lijkt dan net of je met een maaltje warme vis loopt, maar dat is niet waar, alleen het warme is waar. Verder moet men hier niet te lang over nadenken, maar je bent wel een hoop narigheid kwijt. Na alles weer ontkoppeld te hebben zijn we weer met vermijd grote wegen, richting de Eifel vertrokken, waar wij ‘s middags in H?rcshhausen arriveerden bij een camperboerderij. Wederom uit de boeken van Kees. Omdat ik niet van dat grootschalige houdt, was dit weer een fantastische plek. Het kostte 15 euro per nacht, stroom, water en douchen inbegrepen. Eerst heb ik me lekker gedoucht en geschoren waarna een luie middag en avond volgde.

Dag 9

Vrijdag 15 juli 2011.

Met de boer hadden afgesproken dat hij 4 broodjes mee zou nemen, hij ging tenslotte toch naar de bakker. Na een ontbijt met 4 verse broodjes ging Lia even een wasje draaien bij de boerin. Toen de was in de droger zat zijn we vertrokken naar Cochem, een half uurtje rijden. De tomtom het centrum ingegeven en rijden maar. Bij Cochem aangekomen werden de straatjes allengs smaller. En ja hoor hij stuurde ons naar de altstad, wij waren ook al straatjes in gegaan die alleen voor anlieger waren, maar ja tomtom wist het wel! Na wat smalle straatjes waar we precies in pasten, en ik van tevoren al natte dromen van had gehad, kwamen we er dan toch uit. Niet alvorens de route te hebben gewist. Toen we weer terug waren op ons uitgangspunt waar de hele file die achter ons zat, rechtdoor ging, namen wij dan ook die weg maar. Ook hier was het gemaakt op een standaard koetsje uit 1422. bij een haarspeld bocht moest de hele goegemeente wachten tot dat ik deze genomen had, met een paar keer steken. Maar toen kwam er ook een klaterend applaus. Want met dit slagschip was het geen sinecure. Dan maar de borden cityparking gevolgd. Bij de cityparking moesten we onder een tunneltje door waar een bord stond met daarop de tekst hoogte 2.10 m. juist op tijd drong dat tot mij door en ik kon nog mooi afzwaaien naar bakboord. Daar was het, een privparkeerplaats met betaalautomaat! Daar het slagschip geparkeerd en heerlijk gewandeld en gefietst, en ook nog met de stoeltjeslift mee de berg op waar we een prima uitzicht hadden. Na een heerlijke middag toch maar een andere weg terug genomen en dat ging goed. Onderweg nog een weinmuseum bezichtigd. Het weer was trouwens perfect! 28 graden C. Na dat we weer waren geparkeerd bij de boer bleek dat er die avond een rally voorbij zou komen met oude auto ‘s Dat hebben we geweten, maar was wel erg leuk.

Dag 10

Zaterdag 16 juli 2011.

Na weer een ontbijt met de 4 broodjes, zijn we vertrokken. We wilden naar Kamp-Bornhofen. Wij zijn daar in 1984 ooit geweest en wilden het nog wel eens terug zien. Maar na het SMSje van Joke te hebben gelezen en zijn we via Bleistein zijn gegaan.

Een mooi rustig dorpje aan de moezel. Na een paar foto’s te hebben getrokken, zijn we op weg gegaan naar Kamp-Bornhofen.

Daar kwamen we voor in de middag aan en daar was een splinternieuwe camperplaats. Voor 5 euro per dag met 2,50 euro voor de stroom was dit een prima plek aan de oever van de Rijn, bij KM 568. We hebben de fiets genomen en zijn naar Boppard gefietst. Tenminste we moesten wel met de pont over. In Boppard hebben we heerlijk gewandeld, en een terrasje gepikt. Daarna weer terug naar het slagschip.

Heerlijk weer hebben we gehad daar. We hebben bij de eigenaren van de camperplaats heerlijk gegeten op het terrasje aldaar, naast het slagschip. We hebben daar tot dat we naar bed gingen buiten gezeten. Om half elf avonds brak er bij Boppard nog een lekker vuurwerk los,waar we erg van genoten en wat lekker slapen tot gevolg had.

Het heeft ‘s nachts pijpenstelen geregend.

Dag 11.

Zondag 17 juli 2011.

Wakker geworden en het regende nog steeds. ‘s Nachts was het gaan regenen en niet zo zuinig ook. Na de koffie en het ontbijt alles bijeen gepakt en vertrokken. Richting België. Ergens in de Ardennen in de buurt van Coo hebben we ‘s avonds gestaan, na een heerlijk rustige rit. We wilden maandag naar Loosdrecht, Alex en Thea even bezoeken en Soest, naar ma Voogd.

Dag 12

Maandag 18 juli 2011.

Na het opstaan, lekker gedoucht en koffie gedronken. Daarna weer alles reisvaardig gemaakt en de stoelen in de goede stand gezet en vertrokken. Richting Loosdrecht. Daar kwamen we omstreeks het middaguur aan en zijn een paar uurtjes daar gebleven. Hierna ma Voogd gebeld of wij met het slagschip op audiëntie konden komen, en ja hoor het paste in de agenda. In het slagschip hebben we koffie gezet en gedronken, totdat het weer tijd was om te gaan. We waren rond een uur of 5 thuis. Daar ging alles weer ouderwets op volle toeren. Lia heeft gauw een was in de machine gedaan en is toen gaan boekhouden. Om 11 uur ‘s avonds was alles geboekhoud. En kon er daar een welverdiende borrel op gedronken worden, die hadden we nog niet gehad deze week.

Dag 13.

Dinsdag 19 juli 2011.

Vandaag worden we om 11.30 in Haaften in het kerkzaaltje verwacht waar Wim en Jetty hun 45 jarige bruiloft vieren. Het cadeau hadden we in Veere laten vervaardigen. Het was een glazen vaas met inscriptie. Wij waren daar keurig op tijd en hebben een leuke dag gehad.

‘s avonds waren we weer thuis en hebben weer net als gisteren in ons eigen bed geslapen.

Dag 14.

Woensdag 20 juli 2011.

We zijn op tijd vertrokken naar Snikzwaag, HOE????

SNIKZWAAG.

Dat had ik de avond te voren al uit gedokterd. Het is een gat, ongeveer 800 meter voorbij de Douwe Egberts fabrieken in Joure. Het telt 60 inwoners en waarschijnlijk meer varkens en paarden en ander vee, want zo rook het er wel. We kwamen op mini camping het zwagemer terecht, van Jaenet en Jaring Huisken. Een aan te bevelen plek om te staan. Er was daar ook nog een ooievaarsnest, boven op een oude silo. Deze hadden dit jaar 3 jongen gekregen, wat uitzonderlijk is, want meestal krijgen ooievaars maar 2 kindertjes van de ooievaar. Het slagschip geparkeerd en de fietsen er af gehaald. Waarna we heerlijk naar Joure zijn gefietst. Dat was daar vandaan maar een hoekje. Het is een heel prettig dorpje, met prettige en behulpzame Friezen. Zo ook het Chinese vrouwtje waar we e.e.a kochten. We hebben het plaatselijk museum bezichtigd, waar de geschiedenis van Douwe Egberts verteld werd. En ook nog een aantal oude ambachten en klokken bekeken. Klokkenmakers hebben ze daar genoeg, klokken trouwens ook. Zal wel met elkaar te maken hebben, denk ik.

We zijn daar blijven hangen en hebben op een terrasje heerlijk in het zonnetje gezeten met een drankje en later een pizza.

Zo kwam deze dag ook weer aan zijn einde.

Dag 15.

Donderdag 21 juli 2011.

We werden wederom wakker van de zonnestralen die door de kieren naar binnenkwamen. Dat was natuurlijk niet verkeerd, want we wilden op de fiets naar Heerenveen. Ja helemaal naar Heerenveen, wel 12 km heen en waarschijnlijk ook dezelfde afstand weer terug. Ook in Heerenveen ons prima vermaakt. We hebben nou niet 1, 2, 3 een museum gevonden maar wel weer een aantal leuke winkeltjes. De blokkers en hemaas en andere meuk hebben we in Deventer ook wel, die zijn niet interessant.

Op de heenweg naar Heerenveen kwamen we een heel leuk curiosa winkeltje tegen. Buiten de gebruikelijke oude meuk, bleek de heer des huizes ook hout te draaien. En zeker niet onverdienstelijk, en door zijn werk eens goed te bekijken, toch ook weer een paar tips opgedaan. Zo ziet men maar weer, tips zijn altijd gratis en gratis is goed.

Het weer zat nog steeds mee en op de terugweg door Joure nog even een paar boodschapjes gedaan bij een of andere grootgrutter. En toen….. kwamen we weer langs een winkeltje met meuk. Heeeeeeeeeeerlijk.

En daar vond ik een ladekastje voor in de blokhut, want de andere kan niet alle schroeven en andere prut meer bergen. En dat voor maar een paar euri’s .

We hebben in het slagschip wat plannen zitten maken voor de volgende en laatste dag. We hadden daar ook internet, en dat is met plannen maken tegenwoordig wel zo handig. We wilden naar Terherne fietsen en misschien daarna wel helemaal naar Grouw.

Dag 16.

Vrijdag 22 juli 2011

Toen we wakker werden was het weer duidelijk veranderd. Het waaide als de neten en het was zwaar bewolkt. Dus de plannen maar aangepast en besloten dan maar op het gemak naar huis te gaan. Eerst Jaring opgezocht want er diende tenslotte betaald te worden voor dit vorstelijke onderkomen. Het water en douchen en stroom, internet enz, waren allemaal bij de prijs inbegrepen.

Wel hoelang hebben jullie gestaan, 2 nachten zei ik.

Geef maar 22 euro, want het is 11 euro per nacht.

Met dank aan Jaring zijn we na het legen van de vuilwatertank en het ECO toilet, zijn we op huis aangegaan. Lia had wel trek in Wolvega, want daar waren we ook nog nooit geweest. Daar gingen we koffie drinken in de plaatselijk HEMA. Lia zou de bestelling meenemen naar het tafeltje waar ik zojuist aan had plaats genomen. Net toen ik zat hoorde ik een hoop kabaal van vallend servies en meerdere attributen. Dus maar eens gaan kijken of wij de oorzaak waren van het kabaal. En ja hoor Lia wilde even een kopje met koffie goed zetten op het blad maar dat mislukte jammerlijk, want het was een eigenwijs kopje. De gehele inhoud van het kopje had inmiddels plaatsgenomen in of zo u wilt op het jurkje van Lia en de restanten lagen op de grond en de balie. Door een lief Wolvegaas meisje werd het allemaal geredderd, en kregen wij zonder bij te betalen en vers kopje koffie. Ik kom het wel even bij u brengen hoor, sprak het liefje. Zij had volgens mij geen vertrouwen in Lia haar tilwerk. En na de koffie hebben we nog wat gewandeld in Wolvega. En in de harde wind droogde het jurkje mooi op. Je kon toen het droog was geen vlek of kring vinden! Dat kan dan mooi thuis zo de kast in zei ik. Maar ik geloof, aan haar antwoord te merken, dat ik dat niet goed ingeschat had. Na een rustige tocht huiswaarts zijn we behouden gearriveerd met met het slagschip wat we eerst nog even hebben afgetankt. Daarna leeggehaald en schoongemaakt staat hij weer te wachten op zijn eigen baasje.

Mensen wat hebben wij genooooten!!!!

Hier kun je de foto’s bekijken.