Ons blog

Zomervakantie 2014

AlgemeenPosted by G.v.Woudenberg 31 Jul, 2014 08:05:29

Vakantie 2014 met de nieuwe camper.

Maandag 14 juli werd de camper om 09.30 gebracht. Daarna dapper aan het inladen. Het verschil met de vorige camper is dat deze 2 grote 1 persoons bedden heeft, de vorige camper had maar 1, 2 persoons bed waarvan bovendien nog een hoek af was. Dit was gedaan om de badkamer bereikbaar te houden. Maar goed een andere indeling en heeeeeel veeeeeel bergruimte, onder de bedden. In camperkringen wordt dit de garage genoemd. Ook was de beloofde fietsendrager aanwezig, eigenlijk had het misschien ook wel zonder gekund omdat er beneden zoveel ruimte was.

Dus het laden ging voorspoedig en voor alles was ruimschoots de ruimte. Lia heeft zelfs een wijnkelder gecreëerd. De kleinkinderen moesten natuurlijk zien waar oma en opa mee op vakantie zouden gaan. Het hoogte punt is dan altijd dat ze willen zien hoe de oudjes slapen. De kers op de taart was dat ze een stukje mee mochten rijden.

De speciale camper tomtom geprogrammeerd, en de reis kon beginnen. Het eerste doel was Kinrooi, in België. Dat was een nagelnieuwe camperplaats. De douches waren nog niet gereed, en de receptie moest ook nog afgetimmerd worden. Maar op zich een mooie plek voor 1 nacht en ook niet duur 10 euro voor 1 nacht.

De volgende dag ging de reis naar de stad Luxemburg. Daar aan de rand bevind zich een pracht van een camping, met mooie ruime plaatsen en alle voorzieningen binnen handbereik. De camper rijdt werkelijk voortreffelijk. We hebben hier lekker gestaan en omdat het erg mooi weer was, de bbq maar eens opgestookt. En na een prima nachtrust -de bedden slapen stukken beter als in de vorige- de boel weer zeevast gesjord en nu op weg naar Pont A Mousson in Frankrijk. Hier kwamen we terecht op de gemeentelijke camperplaats annex jachthaven. Hier mocht je zelf een plekje uitzoeken. En na even om ons heen kijken, hadden we een prachtig stekje. Met de achterkant naar de moezel en ook nog ruimte om de luifel uit te draaien. Een uurtje later zaten we in de schaduw van een aldaar aanwezige boom - een voor mij onbekend ras- een kop koffie te drinken. Hier hebben we twee dagen gestaan. Vroeg in de middag zegt de directie dat ze wel in is om de stad te gaan bekijken. Met dit weer? Het was stevig dooi, zo'n 30 graden. Maar goed wij op de fiets, dat is in Frankrijk toch wel iets anders. Er zijn bijna geen fietspaden, dus je moet maar zien waar je jezelf veilig waant. Bij de tour hebben ze de mazzel dat daar een legertje auto's vooruit gaan, die waren er niet voor ons. Heel ouderwets is alles in Frankrijk in de meeste kleine plaatsjes, zijn de winkels nog gesloten tussen de middag. Dus er was weinig te zien, maar we hebben wel lekker gefietst.

Maar goed na twee heerlijke dagen werd ons volgende doel Bousseracourt. Zegt de meesten waarschijnlijk niets, en mij in het begin ook niet. Ware het niet dat onze vrienden A&A -Adri en Albert- zich daar in een aldaar aanwezige B&B - bed & breakfast- bevonden.

De speciale tomtom geprogrammeerd en gaan met die banaan. Het laatste stuk stuurde hij ons over een weggetje waar we niemand konden tegenkomen zonder in de problemen zijn te geraakt. We kwamen gelukkig niemand tegen en alles is goed afgelopen. Daar wij een plaatsje daar besproken hadden voor 2 nachten wist men van onze komst. Alleen had ik gevraagd om het geheim te houden. Dat heeft men dan ook gedaan. Het weer was wederom zo rond de 30 graden. En A&A zaten in de boomgaard onder een pruimenboom heerlijk te lezen. Zij hadden niet in de gaten dat wij al naast hun stonden, pas toen ik vroeg of wij een nachtje mochten blijven werd er pas gereageerd. "mens wil je me nooit meer zo laten schrikken" sprak Adri die er gelijk bij vertelde dat dit niet goed was voor hart en andere organen. Het was een prettig weerzien en uiteraard moesten de nodige ervaringen uitgewisseld worden. We hadden tenslotte elkaar al een week niet meer gezien. Dit alles ging onder het genot van een kopje koffie met wat lekkers. Adri verzamelde in de gauwigheid nog een paar handjes blauwe pruimen, welke goed te pruimen waren. Na een poosje kwamen John en Brigitte - de eigenaars van de B&B- John loodste mij naar de plek waar we 2 dagen konden gaan staan. Toen was het pubtime.

Onder het genot van een goed glas vuurwater en wat andere versterkingen, stelde Albert voor om de volgende dag iets te gaan bekijken op een uurtje rijden vanaf de B&B. Het zou het kerkje worden van Rochamps. Boven op een berg gebouwd in de jaren '50, door een bijzondere architect. Het was zeer de moeite waard. Er was een aantal jaren terug -2011- een klooster bijgebouwd, maar dit was compleet geïntegreerd in de berg. Een heel mooi geheel. Wat later op de dag hebben we op de "Ballon" een berg daar ter plaatse - in de vogezen- lekker gepicknickt. We hebben vandaag erg veel gezien daar in de omgeving. En 's avonds lekker gegeten bij John en Birgit.

De volgende dag zijn we op tijd vertrokken richting Niderviller, maar toen we aankwamen bij de camperplaats bleek dat niet zo'n geweldige plek. Dan maar eerst ergens geparkeerd en een broodje gegeten. Tijdens het broodje eten verder gezocht naar een camperplaats in de buurt. Die was snel gevonden.

Dus gingen wij op weg naar Rhodes, dat was weer wel een zeer mooie -wederom een gemeentelijke - camperplaats, aan een groot meer met heel veel zeilbootjes. Leek wel een beetje op Loosdrecht. Terwijl we aan de koffie zaten kwam de beheerster - een heel aardige en behulpzame vrouw, maar met paardengebit- ons vertellen dat het die avond code orange was. Wij hebben heerlijk nog tot wij naar bed gingen buiten gezeten. Voor de zekerheid wel de luifel ingedraaid en alles zeevast gesjord. Het enige waar we last van hadden, was de regen die 's nachts met bakken uit de hemel kwam. En de hele volgende dag bleef het regenen. Dus maar binnen gezeten en heeeeel veel gelezen.

Inmiddels hadden wij besloten dat we de dag daarop naar Metz zouden gaan. Daar was een gemeentelijke camperplaats, evenals de vorige. Deze camperplaats lag midden in de stad en was groot en druk. Want vlakbij de camperplaats was een wildwater riviertje, waar in de periode dat wij er waren kampioenschappen kajakken en kanovaren werden gehouden. Maar goed de fietsen werden klaar gezet en onze tocht naar de binnenstad kon beginnen. In de binnenstad aangekomen domineerde daar de grote kathedraal van Metz. Wat een schitterend bouwwerk, daar was de Lebuïnuskerk, maar een dorpskerkje bij. Wat een pracht en praal. Het doopvont was zo groot als een gemiddeld zwembad!

Toen we weer buiten waren stond er naast de kathedraal een treinje gereed voor een rondtour door Metz. Voor een paar euro ben je een goed uur onder de pannen, en je ziet een heleboel, er werd ook nog het nodige uitgelegd, in onze eigen taal.

Daarna hebben we nog een uurtje de middenstand van Metz bekeken en waren het er over eens dat Frankrijk erg duur is. Ik heb 's avonds na het eten nog even een klein wandelingetje gemaakt, want ik wilde het traject dat al die kajakkers moesten afleggen wel eens met eigen ogen zien. Tevens heb ik er ook maar een filmpje van gemaakt, wie het wil zien is van harte welkom aan de deltalaan.

Om tien voor negen, de volgende dag reden we na betaald te hebben de camperplaats af en gingen richting Alzingen in Luxemburg. Volgens de Boeken was hier ook een zeer mooie camperplaats. Na een goed uur daar aangekomen, we moesten nog wel even wachten, want wij waren zo vroeg daar ze nog met de checkout bezig waren. Maar ook dit was weer een mooie camperplaats, met alle moderne voorzieningen. Het sanitair blonk je tegemoet. Er was probleemloos wifi en de plekken waren werkelijk heel mooi. En voor 2 euro p.p. zat je middenin Luxemburg stad. Waar we lekker gewandeld hebben. 's Middags tijdens de siësta kwamen er een paar jongelui van rond de 20 jaar, informeren of dit wel een leuk plekje was om een nachtje te staan. Dat konden wij hartgrondig beamen. Zij vertelden ons - 1 tenminste- dat hij 2 weken terug een camper had gekocht voor de prijs van € 7000. Dat is tenminste wat, een ondernemende jongeman, die zijn geluk op deze manier eens ging beproeven. Wat gaaf een campertje van 22 jaar oud, net zo oud als deze jongens, met oranje gordijntjes en bekleding. Wie doet hem dat na? Alles zat er in en werkte ook nog naar behoren! Ze hebben een nacht naast ons gestaan en zijn 's avonds ook nog even wezen borrelen. De volgende morgen zijn wij naar de stad vertrokken en de jongens naar elders, ze hadden het over Vianden want daar ergens stond een vriendin van ze.

Na 2 nachten zijn wij ook weer vertrokken en wel richting Trier. Daar in de buurt was een camperplaats bij een wijnboer. Om precies te zijn in het plaatsje Longuich. Wij hadden er nog nooit van gehoord maar horden camperaars wel. Je stond daar wel in het gelid, en ook redelijk dicht op elkaar, maar wij stonden weer met de neus vooraan aan de moezel! Ik kon daar precies het gebeuren op het water in de gaten houden. Aanmelden hoefde niet, vanaf 19.00 uur kwam de eigenaar de kentekens opnemen. De plek koste maar € 8.00 per dag all inn. Waar vind je dat nog. Op de vrijdag de dag van aankomst, en tevens Lia haar verjaardag, hebben we in dit dorpje gegeten.

Dat kostte ook bijna niets, en dit alles werd weggespoeld met een heerlijk moezelwijntje. Zaterdag hadden wij het plan op gevat dat we naar Trier wilden, met de bus. Zo gezegd en ook zo gedaan. Wat een mooie stad met heel veel historie. Ook weer een heel mooie kerk gezien, ingericht met heuse nonnetjes. Waarvan er ook nog een paar heel erg jong waren. Verder hebben we heerlijk lopen shoppen en bijzondere winkels bekeken. 's avonds weer terug op de camperplaats om daar maar eens van de locale wijn te proeven. Wij hadden daar een "Blanc de noir" uit 2013. Wat een lekker wijntje was dat! Aangezien ik eerder onderweg aangenaam was verrast door Lia met de vraag "waar was het ook al weer was om een nieuw objectief aan te schaffen. Dat was in Heumen."antwoordde ik. "Lijkt het dan wat om daar op de terug weg langs te gaan, dan hoeven we er niet speciaal heen vanuit Deventer." Daar word een mens wel even sprakeloos van. Want wij hadden afgesproken dat ik pas een nieuw objectief zou krijgen, als de garage verkocht was. Die inmiddels al bijna 3 keer was verkocht, maar niemand kreeg geld van de bank. Dus de route aangepast en een camperplaats in Rees op de kop getikt. Deze camperplaats beloofde dat er van alles zou zijn. Maar helaas de toiletten en douche waren niet te vinden. Nu kunnen we best een dagje zonder douche, maar zonder wc is een ander verhaalvoor de kleine boodschap hadden we een wc aan boord maar voor de rest…… je zal maar nodig moeten. Na enig rondvragen kwamen we er achter dat in de naast gelegen sporthal een douche en toilet ter beschikking waren. Wel voor 0.50 cent en alleen van 's morgens 10.00 uur tot 20.00 uur. Mijn keutel dient zich altijd aan buiten kantoortijden -die van Lia trouwens ook- dus hier hadden we ook niets aan. Maar voor 6 euro kun je ook niet meer verwachten. Het was trouwens maar voor 1 nacht.

De fietsen werden van de fietsendrager afgehaald en er werd vertrokken naar de Rijn promenade. Het begon er wel een beetje dreigend uit te zien, maar een kniesoor die daarover zeurt. Tijdens het winkelen bij de Aldi begon het hevig te onweren en te nog heviger te regenen. We hebben de bui afgewacht en zijn toen terug gefietst naar de camperplaats. Omdat we niet buiten konden zitten hebben we binnen maar tv gekeken.

De volgende ochtend vertrokken wij richting Heumen. "bij het eerste het beste tankstation stop je want ik moet heel nodig naar de wc" was de boodschap die ik mee kreeg toen we de camperplaats af draaiden. Inderdaad na 10 minuten kwam er een tankstation in zicht en was het leed snel geleden. Ging zij met een rood hoofd henen zij kwam weer normaal gekleurd terug. Na een klein uurtje waren wij dan in Heumen, 10 minuten voor openingstijd. Er werd met de camper decadent naast de hoofdingang op een parkeerplaats voor bezoekers geparkeerd. En nog decadenter werd er staande tegen de camper een kop koffie genoten.

Nadat de 10 minuten verstreken waren werden wij aldaar op gewacht door een verkoper. Die ons niets vroeg, dus wij maar uitgelegd dat wij de week er voor een mailtje uit hadden doen gaan aangaande de voorraad objectieven voor mijn toestel. Daar werd keurig op gereageerd dat er nog ruim voorraad was. Of ik hem wilde reserveren? Neen, daar hebben wij niet op gereageerd, omdat ik niet verwachtte zoals ik tegen de bediende zei: "Ze liggen vast niet in rotten van vier voor de deur voor dit objectief." "Dan ga ik hem even voor u bestellen."sprak de man en tikte diverse dingen in de computer waar door in het magazijn de dienstdoende magazijnist wakker werd gemaakt om het ding te gaan zoeken in de schappen. Na enig kabaal op de achtergrond, bleek dat er een goederenlift was geland met het gewenste aan boord. Na het uitproberen, was de wens van Lia om het cadeautje in te pakken, want een cadeautje hoort in gepakt te zijn. Na twee pogingen en 20 minuten verder was het geschenk ingepakt.

Na een uurtje rijden zijn we weer veilig thuis gekomen. Na weer een uurtje was alles uitgepakt en de volgende dag heb ik het hele ding schoongemaakt.